FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2020

Är det jag eller mina föräldrar som blir straffade om jag kör utan körkort?

Blir jag (15 år) den som får skiten om jag kör utan körkort eller blir det mina föräldrar som får ta den smällen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Åldern då man i Sverige blir straffmyndig är femton år (1 kap. 6 § BrB). Eftersom du är femton år kan du dömas till påföljd om du begår ett brott. Om du uppsåtligen kör bil utan att ha körkort gör du dig skyldig till brottet olovlig körning och kan dömas till böter (3 § TBL).

När du i framtiden ansöker om körkortstillstånd kommer transportstyrelsen göra en prövning av om du med hänsyn till dina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att du inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (3 kap. 2 § KörkL). Om det vid prövningen av din ansökan om körkortstillstånd finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av dina personliga förhållanden, ska en spärrtid bestämmas. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § KörkL). Om du döms för olovlig körning lär du tilldelas en spärrtid för ditt framtida körkortstillstånd.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare