Är det förskott på arv om min far säljer traktorer till sin bror för ett högt rabatterat pris?

Hej!

Min 92-årige svärfar (f.d. maskinstationsägare) som fortfarande är någotsånär klar i huvudet, har sålt tre st traktorer till underpris till en av de tre presumtiva arvtagarna. Han har betalat sammanlagt 50.000kr fast marknadsvärdet är c:a 250.000kr. Inga köpekontrakt eller kvitton är skrivna. Betalning har skett genom banköverföring.

Fråga: Kan mellanskillnaden betraktas som förskott av arv?

Mvh / Tommy

Lawline svarar

Hejsan!

Tillämplig lag är ärvdabalken.

Bestämmelsen om förskott på arv hittar du i 6kap 1§. Den stadgar att presumtionen vid sådana situationer du förklarar, ska vara att det är förskott på arv om inte det inte har explicit förklarat att det inte ska vara det. Enligt propositionen står det att:

"När det gäller förskott till bröstarvinge finns det således en presumtion för att arvlåtaren avsett att gåvan skall inräknas i arvslotten. Presumtionen kan brytas t.ex. genom en föreskrift i testamente men även genom en viljeförklaring från arvlåtarens sida som inte behöver ha karaktären av en uttrycklig föreskrift. Ofta måste det ligga i sakens natur att någon avräkning inte har varit avsedd, t.ex. när gåvan har karaktären av sedvanlig skänk. Omständigheter som gör att avräkning inte skall ske kan föreligga redan vid gåvans överlämnande men kan också uppkomma senare." (proposition 1986/87:1 s240).
Att sälja traktorer för ett rabatterat pris på 80% måste därför anses vara förskott på arv om inte din far har visat att han inte vill att det ska vara förskott på arv.

Allt gott!
Binh TranRådgivare