FrågaÖVRIGTPUL/GDPR19/08/2021

Är det förenligt med GDPR att fotografera ett fotbollslag på fritiden?

Får jag följa med och fotografera min fru och hennes fotbollslag och sedan skicka bilderna till lagen som spelade? eller bryter detta mot ''GDPR''?

Den fotograferingen gör jag som en hobby men håller även på att starta upp en enskilld firma där jag ska syssla med bland annat bröllopsfotografering om det påverkar något?

Måste jag ha tillstånd från alla som kan ha hamnat på bild innan jag skickar bildrna till lagen? inklusive publik?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är förenligt med GDPR att fotografera ett fotbollslag för att sedan skicka bilderna till laget, i form av en hobbyverksamhet. Jag kommer att använda mig av dataskyddsförordningen (GDPR) när jag besvarar din fråga. På riksidrottsförbundets hemsida finns vidare en checklista för bildhantering inom idrottsrörelsen. Även denna kommer jag att ta vägledning av.

Är GRPR tillämplig?

Till att börja med vill jag nämna att GDPR inte är tillämplig på behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll (artikel 2.2c GDPR). Eftersom att du skickar vidare bilderna till fotbollslagen, blir hanteringen av bilderna inte helt privat. Bilderna är en form av personuppgift och fotograferingen är en form av behandling av personuppgifter (artikel 4.1 och 4.2 GDPR). GDPR är därför tillämplig på din fråga.

Är bildhanteringen förenlig med GDPR?

Av artikel 6 GDPR framgår vilka rättsliga grunder som krävs för att en hantering av personuppgifter ska vara förenlig med GDPR. En sådan rättslig grund är att personerna som finns med på bilderna har lämnat sitt samtycke till fotograferingen samt användningen av fotona för ett eller flera specifika ändamål (artikel 6.1a GDPR). Bilderna som tagits ska lagras på ett säkert sätt och bara användas för det ändamål som det finns samtycke för.

En annan rättslig grund är intresseavvägning. Denna rättsliga grund blir tillämplig om samtycke inte finns och hanteringen av bilderna bedömts ligga i föreningen/förbundets/lagets intresse, och detta intresse väger tyngre än det intresse personerna som är med på bilderna har av att inte vara med på bild (artikel 6.1f).

Vad gäller i ditt fall?

I ditt fall kan både samtycke och intresseavvägning vara möjliga rättsliga grunder. Jag misstänker dock att det kan vara svårt att använda en intresseavvägning som grund, då det krävs ett berättigat intresse som ska väga tyngre än skyddet för personuppgifter. Direktmarknadsföring är ett exempel på ett berättigat intresse. Utifrån den informationen jag fått, verkar det inte föreligga något specifikt berättigat intresse. Min rekommendation till dig är därför att du använder dig av samtycke som rättslig grund.

Sammanfattning

För att en behandling av personuppgifter ska vara förenlig med GDPR krävs en rättslig grund. Exempel på sådana rättsliga grunder är samtycke och intresseavvägning. Min rekommendation till dig är att du samlar in samtycke från de personer som kommer att vara med på bilderna, och använder dig av det som rättslig grund. Samtycket ska vara specifikt och ges för ett specifikt ändamål. Det kan vara svårt att använda sig av intresseavvägning som rättslig grund, då det krävs ett berättigat intresse som ska väga tyngre än skyddet för personuppgifter.

Jag hoppas att detta var till hjälp och om du skulle ha några ytterligare frågor är det bara att du hör av dig till oss på nytt!

Med Vänliga Hälsningar,

Temra BaydonoRådgivare