FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/01/2021

Är det brottsligt att ha sex utanför äktenskapet?

Hej. Igår fick jag reda på att min mamma haft sex med en gift man. Detta skedde i oktober och från oktober fram till igår har hon ljugit för mig och sagt att de inte haft sex. Jag är 15år. Är detta brottsligt? Och isåfall hur skulle jag agera utan pengar för att få detta dömt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att situationen kan kännas upprörande för dig, men det finns inget i svensk rätt som förbjuder att man har sex utanför äktenskapet. Det finns alltså inga grunder för att föra en talan inom rätten.

Har du dock fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare