Är det bättre att ge som gåva eller sälja till underpris?

Vi är gifta och har två gemensamma vuxna barn. Min man har två barn sedan tidigare.Hans barn har mycket bättre ekonomiskt ställt, än vara gemensamma. Därför ville vi ge dem egna, gåvor innan någon av oss går bort. Jag är ensam ägare till villan och 2 bilar som är värda 100 tus kronor var. Är det bättre att ge bilarna som gåva (med enskild egendom och som inte förskott på arv), eller att sälja bilarna till våra barn för en symbolisk krona? Är det sista handlingen laglig? Har den då några ekonomiska påföljder? Vi tänker även att upprätta ett äktenskapsförord. Tacksam för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om gåvor till framtida arvingar så är det Ärvdabalken (ÄB) som blir aktuell.

Lagligt att sälja bilen för ett väldigt lågt pris?

När en sak säljs för en mycket lägre summa än det faktiskt är värt brukar man säga att det rör sig om ett blandat fång, en liten del är köp och den större delen ses som en gåva. Det är inte olagligt men kan krångla till den skattemässiga situationen om det sålda är en fastighet. Vidare finns det en risk att värdet på bilarna kommer tas upp vid arvsskiftet senare eftersom det som understiger marknadsvärdet kommer ses som gåva, se nedan.

Är det bättre att ge bilarna som gåva?

Om bilarna ges som gåva så finns det möjlighet att bestämma att de inte ska ses som förskott på arv. Vanligtvis gäller det motsatta, det vill säga att alla gåvor (av någorlunda betydande värde) som föräldrar ger till sina barn ska slutligen bli rättvist fördelade mellan syskonen, 6 kap. 1 § ÄB.

När jag läser din fråga får jag känslan av att ni vill ge lite extra till era gemensamma barn utan att detta senare ska kompenseras vid ett framtida arvsskifte. Om det stämmer så skulle jag rekommendera att ni ger bilarna eller värdet av dem som gåva. Ni bör då skriva ett gåvobrev där ni uttrycker er vilja om att gåvorna inte ska ses som ett förskott på arv. För att allt ska bli rätt råder jag er att använda er av Lawlines avtalstjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare