FrågaÖVRIGTÖvrigt11/07/2022

Är brott ett hinder för inresa i USA?

Sonen snattade för 60 kr när han var 17 . Inga böter men dom sa att det skulle synas i belastningsregistret i fem år. Kan det vara ett hinder för att åka till USA ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Vid inresa i USA behövs ett inresetillstånd, så kallat "ESTA". I denna ansökan behöver ett antal frågor besvaras, en av dessa är huruvida den som ansöker har dömts för brott. Huruvida detta är ett hinder för att beviljas inresetillstånd beror på. Vissa brott anses utgöra "moral turpitude" och det kan föranleda att den som ansöker inte beviljas inresetillstånd. Vilka brott som anses utgöra "moral turpitude" är däremot inte helt definierat, det är därför svårt att avgöra huruvida stölden kan räknas som ett sådant brott som kan hindra ett inresetillstånd. Även om det skulle anses vara ett brott av den karaktären finns fortfarande två undantag som ändå möjliggör en godkänd ESTA-ansökan:

  • Om personen var under 18 år när brottet begicks och det har gått fem år sedan dess.
  • Om maxstraffet för brottet man dömdes för inte överstiger ett års fängelse och att man inte dömts till mer än sex månaders fängelse.

Det senare verkar vara ett undantag som kan bli aktuellt i detta fall.

Min rekommendation

Min rekommendation är att sonen söker om ett ESTA i god tid före avresa. Det finns en chans att det brott han har begått inte räknas som "moral turpitude". Om det ändå skulle göra det blir antagligen undantag nummer två tillämpligt och han bör då kunna erhålla ett ESTA. Skulle det ändå uppstå problem så kan ni ansöka om turistvisum, vid en sådan process finns det bättre möjligheter att förklara omständigheterna kring brottet vilket hade kunnat vara till er fördel. Eftersom en sådan process kan ta tid bör ni som sagt ansöka om ESTA så fort som möjligt så att ni kan ta ställning till om det finns ett behov av att ansöka om turistvisum.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma med en ny!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare