Är barnbarn efterarvingar?

Tacksam för förtydligande av begreppet "efterarvinge". Om den avlidne var ogift och hade ett barn blir barnet ensam dödsbodelägare. Hur är det med barnbarn, räknas de som efterarvingar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken, ÄB.

En dödsbodelägare är någon som har rätt till arv direkt när den avlidne har gått bort. Efterarvinge är den som har rätt till arv först efter att en dödsbodelägare har avlidit.

Om den avlidne var ogift och hade ett barn, ärver barnet i egenskap av bröstarvinge och har rätt till arvet direkt, 2 kap 1 § ÄB. Barnet är även ensam dödsbodelägare.

Ett barnbarn kommer sedan att ha rätt att ärva sin förälder när denne avlider. Barnbarn är därför efterarvingar till den först avlidne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Jenny VibergRådgivare