Ansvar för borgensåtagande

hej

Jag har ett bolag som går så pass dåligt att vi eventuellt måste lägga det I konkurs. Jag har lån knutna som personlig borgen, vad hander om jag ej kan lösa dessa personliga lån? Jag förstår att kronofogden blir inkopplad, men vad hander med min fru och mina barn om jag ej kan betala? går ett borgen åttagande over till barnen?

Lawline svarar

Hej! Den sortens borgen du beskriver regleras i 10:9 handelsbalken. Ett sådant borgensåtagande innebär att borgenären (den som lånar ut pengarna, banken t.ex.), kan välja om den vill ha betalt från gäldenären (den som lånat pengarna, ditt företag) eller från borgensmannen (du). Kan inte företaget betala har banken således rätt att kräva dig på betalt för lånen. Du kommer då stå i skuld till banken. För det fall du inte kan betala en sådan skuld kan banken begära utmätning enligt utsökningsbalkens regler. Detta innebär att kronofogden kan få befogenhet att ta din egendom i anspråk för att betala skulden. Ett borgensåtagande går dock inte över på dina barn eller din fru.

Lawline RådgivareRådgivare