Ansökan om verkställighet av dom

Hej,

Har en lagakraft vunnen dom som säger att motparten ska betala mig en summa pengar. Det är inte frågan om skadestånd utan rör sig om de kostnader jag haft för målet ifråga som motparten blivit dömd att betala.

Hur gör jag för att få betalt av motparten. Kan kronofogdemyndighetens blankett för verkställighet (av skadestånd) användas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har en lagakraftvunnen dom, och du ännu inte har fått betalt, kan du ansöka om att beslutet genomförs, det vill säga verkställs. Du kan då vända dig till Kronofogen.

Detta sker genom att du använder blanketten ansökan om verkställighet som finns på Kronofogdens hemsida. I ditt fall ska du inte använda blanketten som gäller för skadestånd.

Om du vill läsa mer om hur du gör vid en ansökan om verkställighet, klicka här.

Om du vill komma till blanketten "Ansökan om verkställighet", klicka här.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå. De kan exempelvis hjälpa dig med ansökan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare