FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/01/2022

Ansökan om fotboja

Om man är dömd till skyddstillsyn sen tidigare (1år sen) och väntar på ny dom som troligen blir 1 månad fängelse kan man ansöka om fotboja då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring om det är möjligt att ansöka om fotboja i ditt fall mot bakgrund av att du tidigare blivit dömd till skyddstillsyn samt väntar på en ny dom.

Bestämmelser om fotboja regleras i lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll, som du hittar här.

Min uppfattning är att du efter lagakraftvunnen dom, kan ansöka om fotboja. Det förutsätts då att påföljden blir max sex månaders fängelse - i ditt fall anges det att utfallet troligen kommer bli en månads fängelse. Det förutsätts också att om du tidigare haft fotboja så ska du ha varit brottsfri under en treårsperiod för att kunna vara aktuell för en intensivövervakning.

Förfarandet beträffande fotboja sker genom att Frivården efter dom, skickar hem ett brev där möjlighet ges till ansökan om fotboja. Du kan även ladda ner en ansökningsblankett och skicka den till det lokala frivårdskontoret. Blanketten återfinns här.

Efter att en ansökan om fotboja inskickats så kommer en lämplighetsbedömning att göras. Det betyder alltså att det inte finns någon form av garanterad säkerhet att bara för att du har möjlighet till denna ansökan, att slutrestultatet kommer vara så att fotboja utdelas. Lämplighetsbedömningen görs med beaktande av om det finns en godkänd bostad, om de resterande som bor i samma hushåll samtycker samt ett flertal andra faktorer.

Avslutningsvis kan skrivas att utifrån den bakgrundsinformationen som återgetts i frågan, så är min bedömning att du kan ansöka om fotboja. Denna ansökan görs genom att Frivården skickar hem ett brev eller att du själv fyller i anmälningsblanketten och skickar till det lokala frivårdskontoret.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare