FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/07/2018

Ansökan om äktenskapsskillnad och handläggning om juridisk rådgivning

Hej

En nära person till mig är i en kris just nu, hon har fått reda på att hennes man är otrogen och har en annan såkallad "fru" i sitt hemland. Och kvinnan har flyttat in i min närstående och hennes mans hus som dom byggt tillsammans i hemlandet. Han vill inte skriva på skilsmässopapper och säger att han inte lämnar min närstående. Och han är för det mesta i hemlandet och åker bara hem till sverige under korta perioder. Det finns mycket bakomliggande historia med misshandel och annan psykist misshandel i förhållandet. Men hur går vi tillväga då min närstående och mannen har mycket ihop som företag och många andra skulder och krediter. Min närstående vill verkligen lämna mannen men också ta sin rättigheter som hon jobbat för men hon är rädd för konflikt med mannen.Vem ska man vända sig till då det är en lång historia och behöver verkligen hjälp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan vara först värt att nämna att din närstående kan få igenom en äktenskapsskillnad utan sin makes inblandning. När endast en make vill skiljas ska det först löpa en betänketidpå max 6 månader (5 kap. 2 § äktenskapsbalken ÄktB). Men om din närstående och hennes make har levt åtskilt i minst två år, behöver det inte löpa någon betänketid utan en dom om äktenskapsskillnad kan meddelas direkt (5 kap. 4 § ÄktB).

Jag skulle rekommendera er att vända er till en juristfirma eller advokatbyrå som arbetar med familjerätt och företag för att få rådgivning och hjälp med hur de kan dela upp företagen.. På Lawline arbetar våra jurister med alla sorts ärenden som inte är relaterad till straffrätt eller skatterätt därför är din närstående mer än välkommen att vända sig till oss för med hjälp för detta.Vad gäller den fysiska och psykiska misshandeln bör din närstående anmäla detta till polisen.

Om ni vill ha mer rådgivning hos oss är telefonrådgivning även ett alternativ. Telefonnumret till vår telefonrådgivning är följande: 08-533 300 04.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare