Ansöka om betalningsföreläggande för att få skuld betald

Jag har lånat ut pengar till en bekant (hen). Hen är privatperson och pysslar med trading. Avtal, 2 st, har tecknats som utlovat månatlig ränta. Sedan en tid tillbaka betalas ingen ränta ut och i samband med det sa hen upp ett avtal och jag sa upp det andra. 15 jan skulle både lånesumma och obetalda räntor betalas ut på båda avtalen. Inga pengar kom. Efter påstötning betalades några tusenlappar men mycket återstår. Hen säger att om jag vänder mig till kronofogden har jag ingen chans att få tillbaka något alls. Förutom att hen håller på mina pengar så har jag inte längre några gällande avtal på lånesumman. Hen försvarar sig med att hen har rätt att fördröja utbetalning men har glömt att skriva in det i avtalet. Hur ska jag göra i detta läge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan det vara värt att nämna att ifall inget datum får betalning har avtalats är det du som har lånat ut pengar som har rätt att kräva betalt när du vill (5 § skuldebrevslagen). Ni hade avtalat om ett förfallodatum, den 15:e jan, men sedan har ni sagt upp avtalet. I och med detta ska prestationerna återgå och du har alltså rätt att få betalt direkt om inget annat har avtalats. Du har alltså rätt att få betalt när du vill. I och med att din bekanta inte vill betala tillbaka finns det två olika tillvägagångsätt.

Det första är att du kan ansöka om s.k. betalningsföreläggande hos kronofogden. Kronofogden kommer i så fall att skicka ut ett föreläggande till din bekanta om att hen ska yttra sig hur hen ställer sig till din ansökan (33 § lag om betalningsföreläggande). Ifall din bekanta skulle bestrida finns det inget mer som kronofogden kan göra. I så fall kommer de att vända sig till dig och fråga om du vill att målet ska skickas vidare till domstol (42 § lag om betalningsföreläggande). Om din bekanta inte bestrider eller gör detta för sent, kommer kronofogden att meddela ett utslag i enlighet med din ansökan. Detta utslag kommer sedan kunna användas för att driva in skulden till dig.

Om du tror att din bekanta skulle bestrida din ansökan om betalningsföreläggande kan det vara bättre att gå direkt på alternativ två, vilket är att väcka talan vid domstol direkt. Ifall man tror att ansökan kommer bestridas tar det endast tid och kostar extra pengar och så hamnar man ändå i domstol i slutändan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Du kan läsa mer om betalningsföreläggande här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare