FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/11/2016

Anmärkning vid två bilar parkerade inom samma ruta

Hej. Jag har fått nått som kallas gult kort från Qpark, för att jag och min tjej ställer båda våra bilar på vår parkeringsplats. De är en parkering som jag hyr utanför mitt boende. Rutan är målad så stor att man får plats med båda bilarna innför linjerna. Till min fråga kan dom ge mig böter för det ? Jag menar att jag hyr ju den ytan av dom. Inte mitt fel att dom gjorde min ruta så stor ? ..

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att du fått en anmärkning av Qpark och att du upplever den som felaktig.

Utan att veta vad som står i ditt hyresavtal med företaget är det svårt att veta om något angetts angående detta och jag kan därför inte ge ett säkert svar på frågan.

På Qparks hemsida kan du läsa att de för sina parkeringsplatser förutsätter att exempelvis bara en MC står där, eller att flera står men att vardera MC då har ett separat giltig tillstånd. Sannolikt resonerar de lika när det kommer till att parkera flera fordon inom samma parkeringsplats för att någon som inte hyrt en plats, ska kunna dra nytta av att någon annan hyrt. Ett möjligt exempel är att de helt enkelt inte vet att du önskar att din flickvän har rätt att disponera parkeringsplatsen om inget angetts till dem och det är möjligt att de ansett att någon bara ställt sig nära dig. Detta är såklart spekulationer, då jag som sagt inte sett ert hyresavtal eller den gula anmärkningen du nämner. Min starkaste rekommendation är att du själv kontaktar Qpark och frågar vad som gäller och varför de ansett att du ska ha anmärkningen.

Vill du att någon av våra kvalificerade jurister ska kolla på hyresavtalet eller vill lägga till mer information och gå vidare med det här, kan du kontakta oss på www.lawline.se/boka.

Jag önskar dig lycka till och hoppas det löser sig!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare