FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis24/05/2021

Anmäla vid misstanke om brukande av anabola steroider

Hej...

Jag har googlat så mycket att ögonen blöder, efter hur man går tillväga när man vill amnäla någon som brukar anabolasteroider och andra kemiska tabletter för träning?

Tack i förhand

Mvh Orolig svärmor

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Du har redan uppmärksammat att användning av anabola steroider är olagligt och det följer även av 1-3 §§ i Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel. Av 2 § framgår det att medel som anges i 1 § får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål

1. införas till landet,

2. överlåtas,

3. framställas,

4. förvärvas i överlåtelsesyfte,

5. bjudas ut till försäljning,

6. innehas, eller 7. brukas.

Alltså kan det vara lagligt om han fått det utskrivet som medicin av läkare.

Man kan anmäla en person till polisen om man misstänker att någon brukar steroider eller begår annat dopningsbrott. Du kan dock inte vara anonym om du vill polisanmäla någon, däremot kan du tipsa polisen anonymt via webben eller ringa 114 14. Vad som händer sedan beror på vad för slags brott det är och hur polisen väljer att gå vidare. Böter är oftast det vanligaste straffet för ringa dopningsbrott medan ett grövre brott kan ge fängelse.

Hur du går tillväga för att tipsa anonymt, hittar du på Polisens hemsida (här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Anneli AlchahinRådgivare