FrågaÖVRIGTÖvrigt13/07/2022

Anlägga vid klubbrygga

Hej . Jag undrar vad som gäller på klubbholmar i skärgården . Dessa arrenderas av båtklubbar och de har uppfört bryggor att förtöja vid . Generellt tar de emot besökare som inte är medlemmar i samma båtklubb men ett par av dem anser inte att icke medlemmar får nyttja bryggorna . Så min fråga är , får man som icke medlem i båtklubben som arrenderar ön/holmen nyttja bryggan för övernattning 1 dygn .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allemansrätten är grundlagsskyddad i Sverige genom regeringsformen (1974:152), RF, 2 kap 15 § 4 st. Vad allemansrätten innebär är inte förtydligat i lag utan specificeras något av sedvanerätt. Man kan säga att tanken bakom den är att alla ska ha rätt att nyttja annans mark, så länge det inte stör den som äger marken. Om man går utöver vad allemansrätten tillåter har man inkräktat i ägarens rätt, vilket alltså inte är tillåtet.

Rätt att använda bryggor tillfälligt är en flitigt omdebatterad fråga, men det finns inte så mycket praxis på området. Det som gäller generellt för allemansrätten bör gälla för bryggor också. Du får alltså använda en brygga om det inte stör ägarens intressen. Dessa intressen kan vara både privata och kommersiella. Om du lägger dig i vägen för ägaren, eller för någon ägaren vill låta nyttja bryggan, är detta alltså otillåtet. Detsamma torde gälla även om platsen inte används för tillfället, men uthyrningsverksamhet vanligtvis bedrivs, till exempel om ägaren tar avgift för övernattning. Om du tilläts övernatta där gratis skulle ju alla göra det, vilket skulle tillintetgöra uthyrningsverksamheten.

Om ägaren däremot inte har vare sig privat eller kommersiellt intresse av att nyttja bryggan, bör du ha rätt att lägga till där tillfälligt. Om det är en tom brygga som varken används eller hyrs ut har du alltså sannolikt rätt att lägga till där. Du måste dock kunna flytta om ägaren vill använda bryggan och din användning hindrar ägarens användande.

Då jag inte vet så mycket om det specifika förhållande du avser kan jag inte ge något definitivt svar på frågan i det enskilda fallet. Om klubben bedriver verksamhet kring bryggan, där bryggan är en central del och andra betalar för nyttjandet (till exempel genom medlemsavgifter), har du sannolikt inte rätt att använda bryggan för annat än högst tillfällig tilläggning.

Frågan är alltså komplicerad och har inget tydligt svar. Jag har försökt sammanfatta det som går att säga ovan. Det finns en bra artikel skriven om ämnet - SvJT 1986 s. 293. Den är dock från 1986 och rättsutvecklingen har sannolikt om något gått åt ett håll som gör att allemansrätten inskränkts sedan dess.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare