Angående äktenskapsskillnad!

Går det att ändra från skilsmässa med betänketid till att göra en gemensam ansökan om skilsmässa innan betänketiden är slut?

Vi har inga barn under 16 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline.

Jag ser inga förhinder mot att ni kan skicka in en ytterligare, fast denna gång gemensam, ansökan om äktenskapsskillnad för att snabba på processen.

I lagen står det: "Är makarna ense om att äktenskapet skall upplösas, har de rätt till äktenskapsskillnad".

Det finns i regel 4 förhinder mot en äktenskapsskillnad utan betänketid:

2. Om makarna eller någon av makarna har barn under 16 år som en av de eller de tillsammans varaktigt bor med.
3. Om makarna begär om en betänketid.
4. Om bara ena maken vill att äktenskapet ska upplösas.

Domstolen bör inte avvisa er gemensamma önskan bara för att ena maken gjort en ansökan om äktenskapsskillnad.

Arash GhavamnejadRådgivare