Ändringar i ett befintligt testamente

När man ångrar ett testamente måste det dokumentet vara bevittnat?

Lawline svarar

Hej, och tack för Din fråga!

Ändringar i ett testamente är möjligt och kan ske på olika sätt. Det enklaste, och vad som kan sägas vara säkraste sättet för att undvika framtida tolkningstvister, är att förstöra testamentet och upprätta ett nytt testamente.

Att göra tillägg i ett redan befintligt testamente är också möjligt. Ändringen måste, för att vara gällande, uppfylla formkraven som gäller för upprättande av ett testamente (se https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1).

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare