FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2019

Ändring av namn på barn

Kan man ansöka hos tingsrätten om barns namnändring (dubbelt efternamn istället för enkelt) utan den andres samtycke när föräldrarna delar vårdnaden?

I liknande frågor så tolkar jag lagen som det enbart är möjligt när föräldern som inte samtycker inte är vårdnadshavare och jag tolkar era svar som felaktiga.

I detta fallet föreligger det underliga att den som motsätter sig ändringen slåss för att barnets mammas flicknamn skall stå kvar som mellannamn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att önskan är att barnets mellannamn ska bli ett av två efternamn, men att en förälder motsätter sig detta.

Regler om vårdnad finns i Föräldrabalken och regler om namn finns i Lagen om personnamn.

Det är fullt möjligt att ändra barnets namn, så att barnets mellannamn istället blir en del av ett dubbelt efternamn.

För att kunna ändra ett barns namn när föräldrarna har gemensam vårdnad krävs dock att båda föräldrar godkänner namnbytet (6 kap. 11§ och 13§ Föräldrabalken).

Är båda föräldrarna överens ansöker de om namnbytet till Skatteverket (3§ Lagen om personnamn). Du skriver dock att ni inte är överens, vilket gör frågan desto svårare. Den förälder som vill byta namn på barnet har då möjlighet att vända sig till domstolen, där domstolen gör en bedömning om vad som är bäst för barnet.

Svaret på din fråga blir alltså att, ja – man kan vända sig till domstol för att byta namn på barnet utan den andre förälderns samtycke, och då kommer domstolen göra en bedömning av vad som är bäst för barnet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare