Ändrade testamentsförhållanden

Hej,

Jag har ett testamente som är skrivet för några år sedan. 2010. En del har förändrats i innehållet så att det hus jag refererar till är sålt t ex men andemeningen är detsamma att jag vill få testamenterat till en person som finns namngiven. Detta är bevittnad av två personer. Måste det skrivas om för att vara giltigt utifrån de förutsättningar som råder idag eller räknar man bort sånt som inte är gällande så att det som är kvarvarande av tillgångar gäller?

Lawline svarar

Hej!

Ett testamente kan naturligtvis inte ge rätt till en egendom som testatorn inte ägde vid tillfället för dennes frånfälle, egendom som innan testatorns död har sålts kommer därför att undantas då de inte längre ägdes av testatorn. Alltså kan ett äldre testamente fungera alldeles utmärkt trots att man sålt eller skänkt bort viss egendom, man räknar precis som du skriver i frågan bort den egendom som inte längre är inom den avlidnes kvarlåtenskap. Så ett nytt testamente måste endast skrivas om det tillkommit tillgångar som man önskar att vissa personer ska få del av. Jag råder dig dock att ta kontakt med en familjerättsjurist (exempelvis Lawlines samarbetspartner Familjens jurist) för att granska innehållet i testamentet.

Jag hoppas jag kunde besvara din fråga, och jag önskar dig en trevlig dag!

Vänliga hälsningar

Adam LundRådgivare