FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/02/2021

Alkoholmätare i bil och flourskölj med alkohol

Skulle alkoholtesten som är i bilen på jobbet fungera om en person har använt "mouthwash" med alkohol, väldigt lite, så bilen inte startar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur och när en alkoholmätare ger utslag, i ditt fall om man använt någon form av flourskölj.

Det finns ingen lag som är tillämplig för din fråga utan man får istället kolla och se hur en alkoholmätare fungerar. Syftet är att se om det finns alkohol, alltså etanol, i din kropp. Väldigt små mängder ska inte vara något problem eftersom svensk lag tillåter att man kör bil och druckit ex. en cider på 2 %.

Jag förstår det som att alkoholmätaren är kopplad till bilen så att den inte startar om den upptäcker alkohol i din kropp. En sak du kan göra är att kolla om det finns instruktioner som säger vilken gräns som den inte accepterar, och därför inte tillåter dig att starta bilen.

Om det är väldigt lite alkohol i floursköljen du använder så bör det inte vara några problem. Är du ändå orolig så kan du försöka använda den en viss tid innan du ska försöka starta bilen, då borde det inte ge utslag.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare