FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/08/2017

Alkoholfria drycker och rattfylla

Har en fundering, Carlsberg bryggeri har en öl som dom kallar "non alcoholic" Men sedan står där 0,5% vol. och även "Druckit alkohol? Avstå bilkörning!" Vilket innebär att där trots allt är alkohol i den. Om jag då, som exempel blir stoppad & skulle blåsa positivt för att jag nyligen druckit en eller några stycken. Kan jag då åka dit för rattfylleri?

Och borde jag då inte kunna stämma Carlsberg för falsk marknadsföring då de står att den är alkoholfri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Enligt 1:5 alkohollagen är en alkoholdryck en dryck vars alkoholhalt överstiger 2,25 %. Alkoholfria drycker och drycker som innehåller alkohol men understiger 2,25 % kallas lättdrycker. Det innebär att Carlsbergs öl som innehåller 0,5 % inte är en alkoholhaltig dryck i lagens mening, vilket antagligen är varför Carlsberg valt att marknadsföra ölen som "non alcoholic" trots att den i egentlig mening innehåller alkohol.

Huruvida du kan bli fälld för rattfylleri efter att ha druckit en öl som är "non alcoholic" eller ej är svaret ja. Det är du som ansvarar för att du inte får i dig en sådan mängd att du gör dig skyldig till rattfylleri.

Angående frågan om du med framgång skulle kunna stämma Carlsberg för falsk marknadsföring blir mitt svar nej. Anledningen är att ölen inte är en alkoholhaltig dryck i lagens mening, vilket innebär att de inte har marknadsfört på ett felaktigt vis. Speciellt inte när de också har skrivit ut procenthalten.

Jag hoppas att detta svarade på dina funderingar! Om du har några ytterligare frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig med antingen en ny fråga eller i kommentatorsfältet.

Mikael JonassonRådgivare