FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis15/05/2013

Alkoholförbud

Hej! I går öppnade jag och drack en folköl på Sergels Torg i Stockholm. Nästan precis efter att jag börjat dricka den kom en polis fram till mig och sade att de rådde alkoholförbud. Hon förverkade sedan alkoholen. Alkoholförbudet på offentliga platser i Stockholms stad gäller starköl, vin och spritdrycker. Gjorde polisen fel eftersom det var folköl (3.5%) och inte starköl jag drack?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Eftersom att har undersökt denna fråga närmre har jag fått följande information. Om man är över 18 år är det tillåtet att dricka öl 3.5 %, om det inte görs i berusningssyfte, vilket innebär att man sitter med en större mängd öl. Inom SL:s område är det dock inte tillåtet. Eftersom att jag inte känner till de närmre omständigheterna kan jag inte svara på om polisen gjorde rätt eller fel i detta enskilda fall.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare