FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/03/2022

Åldersgräns för prick i belastningsregistret

Kan en fjortonåring få en prick i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om en fjortonåring kan få en prick i belastningsregistret. Det korta svaret är nej, en fjortonåring kan inte få en prick i belastningsregistret.

För att hamna i belastningsregistret måste man vara 15 år gammal

För att kunna få en prick i belastningsregistret behöver den dömde varit straffmyndig vid tiden för brottet. Straffmyndighetsåldern är i Sverige 15 år. Det innebär att påföljd inte får ådömas ett brott som någon begått innan den fyllt femton år. (1 kap. 6 § brottsbalken)

En fjortonåring kan med andra ord inte få en prick i belastningsregistret.

Mer information om belastningsregistret hittar du på Polismyndighetens hemsida här.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare