Äktenskapsskillnad, vårdnad

Hej

Jag undrar när ena parter vill skilja sig.

Kan den andra parten få hyreslägenhet eller?

Vem får barnen?

Skiljer de sig om ena av partner har fast jobb fast den andra har bara vikariat ?

Om man nu ansöker om skilsmässa hur går man tillvägar och vilken pappret ska man ansöka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna för skilsmässa, äktenskapsskillnad, finner du i äktenskapsbalk (1987:230) 5 kap. Här framgår av 2 § att om bara en av makarna vill skiljas föregås äktenskapsskillnaden av betänketid på 6 månader. Efter äktenskapsskillnad sker en boldening 9 kap 1 § där giftorättsgods ska ingå 10 kap 1 §. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, 7 kap 1 §. Detta ska alltså fördelas enligt huvudregeln om likadelning 11 kap 1-3 §§. Den av makarna som bäst behöver den gemensamma bostaden får ta denna som avräkning på sin lott. Eftersom inte hyresrätt inte tillkännages något värde, kommer inte denna är räknas bort i avräkningen på sin lott.

När det kommer till barnen brukar man se till vad man kallar "barnets bästa", vilket enligt praxis innebär att båda föräldrarna har vårdnaden, såvida inte särskilda skäl föranleder annat. Det spelar alltså ingen roll att den ena parten endast har vikariat, utan detta gör inte att man anses olämplig som förälder.

Här kan du läsa mer om hur den formella delen av ansökan går till: http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare