Äktenskapsskillnad utanför Sverige

Mitt barnbarn, man, svensk medborgare, gifte sig med en Kanadensisk medborgare, kvinna, för några år sedan i Toronto och bosatte sig i Ontario provinsen. Äktenskapet registrerades aldrig i Sverige. Han har nu återvänt till Sverige för gott och de vill upplösa äktenskapet.

Gäller Svensk lag eller Ontario provinsens??

Synnerligen tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har tolkat din fråga rätt, har ditt barnbarn gift sig med en kanadensisk medborgare i Kanada och äktenskapet registrerades inte i Sverige. Du undrar nu om vilken lag som gäller när ditt barnbarn återvänder till Sverige med tanke på att paret vill upplösa äktenskapet.

Bestämmelser om äktenskap som ägt rum utanför Sverige regleras i framförallt Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap.

Registrering av äktenskap

Äktenskap som ingåtts utanför Sverige och i enlighet med främmande lag anses giltigt till formen, om det är giltigt i den stat där det ingicks (1 kap. 7 § Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap). Detta betyder att ditt barnbarn, genom att ingå äktenskap i Kanada, är att anse som gift även här i Sverige.

Upphörande av äktenskap

Huvudregeln är att talan om äktenskapsskillnad ska prövas enligt svensk lag i den mån ej annat följer av lagen (3 kap. 4 § Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap). Dock framgår av 3 kap. 7 § samma lag att beslut om äktenskapsskillnad, som meddelats i främmande stat, skall gälla här i riket, om det med hänsyn till makes medborgarskap eller hemvist eller annan anknytning förelåg skälig anledning att talan prövades i den främmande staten.

Mot bakgrund av det ovannämnda och med hänsyn till att ditt barnbarn ingått äktenskap med kanadensisk medborgare i Kanada har det funnits en skälig anledning att både äktenskapet och skilsmässan ägt rum där. Detta betyder att om äktenskapet upplöses i det främmande land som äktenskapet ingicks i, gäller skilsmässan även i Sverige eftersom det är giltigt i Kanada. Min bedömning blir därför att ditt barnbarn kan upplösa sitt äktenskap i Kanada utan att behöva göra något ytterligare i Sverige.

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh,

Samah SulaimanRådgivare