Äktenskapsskillnad och dödsbodelägare

Hej! Min syster och hennes man låg i skilsmässa, de hade skickat in papper om skilsmässa men prövotiden är inte klar ännu. Det låter som att man ska skriva under ett till papper efter 6 månader. Tyvärr så mådde hennes man dåligt psykiskt och konsekvenserna av det måendet blev att han tog livet av sig. Hur blir det då rent juridiskt med vem som ska ordna med allt, räkningar, försäljning av huset etc. Är det deras dotter som ärver allt då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det stämmer som du skriver att det i vissa fall krävs betänketid för äktenskapsskillnad, har man till exempel ett gemensamt barn under 16 år måste äktenskapsskillnad föregås av 6 månaders betänketid, 5 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Efter att betänketiden löpt ut ska man på nytt yrka hos domstol om äktenskapsskillnad, då meddelas äktenskapsskillnad genom dom, 5 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Äktenskapet blir då upplöst när domen vinner laga kraft, 5 kap. 6 § Äktenskapsbalken.

I det du beskriver så har äktenskapet inte upplösts enligt reglerna för äktenskapsskillnad, det betyder att din syster och hennes man var gifta vid makes död. Det innebär att din syster ärver sin make framför deras gemensamma barn, 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Har inte någon särskild dödsboförvaltning enligt reglerna om boutredningsman och testamentexekutor anordnats är den som tager arv dödsbodelägare och ansvarig för dödsboets förvaltning, 18 kap. 1 § Ärvdabalken

Hoppas du fick svar på din fråga.

Karl MelinRådgivare