Äktenskapsskillnad och bodelning

Hej. Min fru tänker lämna in en ansökan om äktenskapsskillnad i övermorgon. Jag har ca 8 miljoner som vi kommer få dela på. Kan jag idag köpa en husbil ett lån på 3 miljoner och omedelbart skriva över den på min bror, därmed blir det lånet ( 3 miljoner) avdraget från mina besparingar? Mvh Kristofer

Lawline svarar

Hej Kristofer,

Tack för din fråga!

Bodelning ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållandena som råder den dag som talan som äktenskapsskillnad väcks, det vill säga den dag som ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till tingsrätten (9kap 2§ äktenskapsbalken). Vid bodelning räknar man ihop summan av vardera makens giftorättsgods, gör avdrag för de skulder som finns och delar återstoden på hälften

Om den ena maken utan samtycke från den andra maken inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcks inte i obetydlig del minskat sitt giftorättsgods genom gåva ska denna del räknas med vid bodelning (11kap 4§ äktenskapsbalken). Detta är alltså ett skydd mot precis det du avser att göra; du kan inte undandra medel från bodelning på det sättet.

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare