Äktenskapsskillnad

Hej jag och min fru skall skiljas. Två dagar innan bröllopet för ca 14 månader sedan.

Då sa hon att om jag inte skriver på gåvobrev på halva kontant insatsen som jag la in i vårt gemensamma hus 1,2 Milj kr så skulle vi inte gifta oss.

Nu när hon vill skiljas så kräver hon också halva värdet på min båt som nu mer är såld köpeskillingen vi försäljning en ligger på ca 600 tkr. Båten köpte jag 2013 och har stått för alla kostnader sedan dess.

Kan hon ta även den?? Det känns som hon haft en plan på detta hela tiden sedan vi valde att gifta oss.

Jag har också under vår tid till samman spenderat på div saker till henne lösen lån 55 tkr köp av motorcykel 75 trk och skjutit till ca 23 tkr per månad under vår relation känns som om hon bara mjölkar mig.

Mvh Peter

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då det handlar om giftermål och skilsmässa så blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämpar.

Huvudregeln vid giftermål är att om det inte finns något äktenskapsförord eller det inte finns andra krav på egendom ska vara enskild egendom (exempelvis testamente, 7:2 ÄktB) är att allt blir makens giftorättsgods, enligt 7:1 ÄktB. Så vid en äktenskapsskillnad ska makarnas giftorättsgods delas mellan makarna, enligt 10:1 ÄktB och 11:3 ÄktB. Dock som du skriver har ni varit gifta i ungefär lite mer än ett år och då finns det en jämkningsregel som är till för att skydda makarna vid kortvariga äktenskap, enligt 12:1 ÄktB. Då enligt ÄktB:s mening är ett kortvarigt äktenskap kortare än fem år. Dock ska det poängteras att vid beräkning av de åren så räknas samboende innan äktenskap också med inom de fem åren. Så om ni har haft ett förhållande som är kortare än fem år så går det att jämka vid bodelningen och där makarna får behålla mer av sitt eget giftorättsgods och det ej delas lika mellan makarna. Ett annat skäl att tillämpa jämkningsregeln är när den ena maken har en betydligt större förmögenhet att dela på.

Hus och båten
Om det inte finns något krav att båten och huset ska vara din enskilda egendom genom exempelvis äktenskapsförord eller testamente så blir det giftorättsgods och det ska delas mellan makarna vid en bodelning. Dock finns det möjligheter att jämka om förhållandet har varit kortare än fem år.

Sammanfattning
Om det inte finns något specifikt krav att egendom ska vara enskild egendom kommer det att vara giftorättsgods och det ska delas lika mellan makar vid bodelning på grund av äktenskapsskillnad. Dock om förhållandet har varit kortare än fem år går det att jämka så inte lika stora delar av makarnas giftorättsgods tas med i bodelningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare