Äktenskapsförord om hyresrätt vid skilsmässa

Hej!

Jag är gift, vi har ett äktenskapsförord. In i äktenskapet hade jag med mig min hyresrätt, där vi bor.

Nu knakar det i äktenskapet men min man,fortfarand, hävdar att han har lika stor rätt till lägenheten.

Jag har trott han varit som inneboende, vad har han för rätt. Jag att han ska ut från och så fort som möjligt.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga den kommande skilsmässan, att separera är påfrestande.

Angående hyresrätten gäller följande. Även om hyresrätten tagits in i äktenskapet som enskild egendom genom ett eventuellt äktenskapsförord och det bara är du som står på den, blir den inte per automatik din efter skilsmässan. En bostad anser lagstiftaren vara så väsentlig för båda makarna, att det är den med bäst behov som ska få bo kvar. Äktenskapsförordet påverkar således inte detta. Eftersom en hyresrätt inte heller får tillmätas något värde enligt 12 kap. 65 § Jordabalk, kan det heller inte vid separationen bli fråga om att du eller din make ”köper ut” varandra ur den.

Om ni inte kan komma överens om vem som är i bäst behov av boendet kan ni vända er till tingsrätten som då förordnar er en bodelningsförrättare. Själva ansökan är ungefär 900:- och till det kommer kostnader för bodelningsförrättaren, vilket ni förutsätts dela lika på.

Vem som har bäst behov skiljer sig stort från fall till fall. Exempel som väger tungt är om ni har ett gemensamt barn som en av makarna huvudsakligen ska bo med. Denna tar då, som huvudregel, över hyresrätten.

Jag önskar er lycka till och hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare