Äktenskapsförord

Hej, Jag gjorde äktenskapsförord några år sedan och vi har ett litet barn tillsammans också. Nu vill jag veta om vi ska skilja oss och tar hand om barnet, får jag något från honom eller inte? och hur mycket? han äger ett lägenhet+ en bil

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Om ni skrivit ett äktenskapsförord som registrerats vid domstol gäller detta vid en framtida skilsmässa, ÄktB 7:3. Om båda parter är överens kan äktenskapsförordet frångås, ÄktB 10:4, men huvudregeln är att det ska följas och gälla istället för äktenskapsbalkens regler. Så vid en skilsmässa har du rätt till det som skrivits i äktenskapsförordet.

Den som tar hand om barnet har rätt till underhåll, men detta är något som regleras separat och inte påverkar äktenskapsförordet.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare