FrågaPROCESSRÄTTVittna16/04/2022

Åklagare som vittne

Kan åklagaren kallas som vittne i brottsmål? Målsägaren har ju inte full kunskap om erforderlig bevisning i ett.brottmål. Ex erforderlig bevisning av vad som krävs vid bevisning av våld mot tjänsteman.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en åklagaren kan kallas till vittne i brottmål. Regler om vittnen anges i 36 kap rättegångsbalken (RB).

Vem får kallas som vittne?

En person som har sett någon begå ett brott, gjort en iakttagelse vid ett brottstillfälle eller gjort iakttagelser om gärningsmannens eller brottsoffrets beteende både före eller efter brottet kan vittna, se här. Vidare, anges det i 36 kap. 1§ RB, att var och en som inte är part i målet får höras som vittne. Av vad som framgår av 36 kap rättegångsbalken finns det inga uttryckliga bestämmelser om att en åklagare skulle kunna kallas till vittne.

Åklagarens roll i brottmål

Åklagare är myndighetsanställda och ska därför beakta principer om offentlig förvaltning. Åklagare ska i deras arbete beakta allas likhet inför lagen och iaktta saklighet och opartiskhet, 1 kap. 9§ regeringsformen. I rättegångsbalken anges det också att personliga uppfattningar eller engagemang inte får påverka det utförda arbetet. I brottmål har åklagaren bevisbördan (ska prestera bevis för sitt påstående) för samtliga relevanta omständigheter. Om åklagaren inte har uppfyllt sin bevisbörda ska den tilltalade (personen som står åtalad) frikännas från ansvar.

Slutsats

Av 36 kap rättegångsbalken framgår det inga uttryckliga bestämmelser om att en åklagare skulle kunna kallas till vittne och det följer av förvaltningsrättsliga principer att åklagaren ska iaktta saklighet och opartiskhet i sitt arbete. Detta talar emot att en åklagare skulle kunna kallas som vittne. Å andra sidan, är det åklagaren som har bevisbördan för samtliga relevanta omständigheter i ett brottmål.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har flera frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare