FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/11/2021

Åka utomlands tidigare avtjänat straff

Hej. Jag har tidigare blivit dömd med en månads fotboja. Kan jag åka utomlands?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du inte längre har fotboja och att straffet redan är avtjänat.

Beroende på när du begick brottet, som du fick fotboja för, så kan du fortfarande finnas med i belastningsregistret.

Om du redan har avtjänat straffet så är det inte förbjudet för dig att resa utomlands dock så kan det i praktiken innebära att du inte får resa in i vissa länder.

För länder som kräver visum så kan dina möjligheter att resa in i landet minska. Det innebär dock inte att alla som är tidigare dömda nekas inresa, utan det görs en individuell bedömning från fall till fall.

Så som svar på din fråga så kan du åka utomlands men det är inte säkert du tillåts inresa i alla länder utan det beror på vars du vill resa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare