Ägarbevis till fordon

Jag har separerat med min före detta sambo. Han köpte en bil som han gav och skrev över till mig. Jag står nu som ägare men efterson vi har separerat vill han ha tillbaka bilen. Vi har inte skrivit något gåvobrev. Vems är bilen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det kan endast stå en ägare på ett fordon i bilregistret. Om det är du som står på ägarbeviset, tillhör fordonet med andra ord dig. Du har blivit rättmätig ägare till fordonet genom att din fd sambo gjorde ett ägarbyte. Det är dock viktigt att du står som ägare på registreringsbeviset. Således är det den person som står som ägare på registreringsbeviset som är den rättmätige ägaren.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare