Äganderätt mellan makar

vi Vill upprätta ett avtal att makes egendom övergår till makan om maken dör först. Han äger nu egendomen ensam. Hur går vi till väga så att det blir juridiskt riktigt? Är det ett gåvobrev som ska upprättas. Mvh Pia och Lars Bengtson

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Eftersom ni är gifta, make och maka, så är huvudregeln att all egendom som ägs av maken övergår till makan när han avlider enligt 3:1 ärvdabalken. Är det så att maken äger egendomen själv, tex att det är enskild egendom så övergår även den åt makan men endast med fri förfoganderätt och inte fri äganderätt. Vilket i sin tur begränsar makans rätt att ge bort och testamentera bort egendomen.

Vill ni inte att makan ska ärva med endast fri förfoganderätt så kan ni upprätta ett gåvobrev vilket skulle i sin tur ge makan äganderätt till egendomen. Men som sagt är egendomen endast enskild om de uttryckligen säger det i någon typ av värdehandling så som ett äktenskapsförord eller testamente.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare