FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/01/2016

Adoption eller enbart namnbyte?

Hej! Jag har två vuxna barn som är 22 samt 19 år gamla. De har mestadels bott med sin mor under sin uppväxt pga att jag bott på annan ort. Däremot har jag alltid haft kontakt med dem och rest till hemorten för att träffa dem. De har även besökt mig.

Min exfru har nu gift om sig och bytt efternamn. Mina två vuxna barn har 3 år efter bröllopet bytt till mammans nya namn, trots att jag flyttat tillbaks och har en bra kontakt med barnen.

Hur vet jag om de har blivit adopterade eller om det enbart är ett namnbyte?

Mvh/ Uppriven Pappa

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om en person som är över 18 år vill bli adopterad krävs inte föräldrarnas samtycke, enligt 4 kap. 5a § föräldrabalken. En förälder som inte måste lämna samtycke till adoptionen ska ändå få tillfälle att yttra sig i ärendet, enligt 4 kap. 10 § tredje stycket föräldrabalken. Om dina barn hade blivit adopterade skulle du därför ha fått meddelande om detta från tingsrätten för att kunna yttra dig.

Namnbyte regleras i namnlagen. För att byta efternamn till ett namn som ens förälder har fått genom att gifta sig med någon annan än den andra föräldern anmäler man bytet till Skatteverket, enligt 5 § namnlagen. Troligtvis är det så dina barn har gjort, eftersom du inte har fått något meddelande om adoption.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare