Upprättande av nytt testamente och betydelse av tidigare inbördes testamente

Jag är änka och har inga barn. Min man och jag skrev ett inbördes testamente för många år sedan till förmån för min systerson. Nu efter 40 år vill jag skriva ett helt nytt testamente. Är det juridiskt hållbart? Hur blir arvet efter mig?

Lawline svarar

Hej, I 10 kap. 5 § 1 st ärvdabalken (ÄB) stadgas att en testator kan återkalla sitt testamente under hela sin livstid. Återkallelsen kan ske formlöst; det viktiga är att det framgår att testamentet otvetydigt inte längre ger uttryck för hans eller hennes yttersta vilja. I 10 kap. 5 § 2 st. ärvdabalken sägs vidare att en utfästelse att ej återkalla testamente inte är bindande för testator. Av paragrafen framgår således att det under hela ens livstid är möjligt att återkalla ett testamente, och att man inte med bindande verkan kan lova att ett upprättat testamente är det som ska gälla vid ens död. Det är alltid möjligt att upprätta nya testamenten. Att du tidigare har upprättat ett inbördes testamente spelar alltså ingen roll för hur _din_ kvarlåtenskap ska fördelas. Enligt 10 kap. 7 § ÄB kan däremot det faktum att du återkallar eller upprättar ett nytt testamente leda till att du går förlustig din rätt på grund av din motparts testamente. Regeln innebär att om du genom återkallelsen väsentligt rubbar förutsättningarna för det ömsesidiga förordnandet, så har du inte längre någon rätt grundad på förordnandet. Bestämmelsen omfattar emellertid bara _ömsesidiga_ förordnanden; eftersom ni har upprättat era testamenten till förmån för _annan_ synes mig alltså bestämmelsen inte vara tillämplig. Det gör alltså ingen skillnad för dig personligen om du återkallar ditt testamente. Hur din kvarlåtenskap ska fördelas går egentligen inte att svara på i nuläget. Av betydelse blir om du upprättar ett nytt testamente (varvid formkraven som uppställs för ett testamentes giltighet naturligtvis måste vara uppfyllda), eller om du bara återkallar det som nu är gällande. Även reglerna om efterarv kan spela in. Sammanfattningsvis är det inte möjligt att säga hur ditt arv kommer att fördelas med så lite information. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare