Fullt möjligt att testamentera bort andra arvsklassen till förmån för sambo

Är sambo, utan barn, undrar om jag genom testamente kan testamentera bort andra arvsklassen, i det här fallet min mor och far, så att endast min sambo ärver mig. Tacksam för svar! Vänligen, Christine

Lawline svarar

Hej! Till skillnad från om ni varit gifta har din sambo ingen arvsrätt efter dig, däremot är det fullt möjligt för dig att testamentera hela din kvarlåtenskap till honom/henne. Hade du haft barn hade din rätt att testamentera bort allt begränsats av att barnen såsom arvingar i första arvsklassen har rätt till sin s.k. laglott, se 2 kap 1 § och 7 kap 1 och 3 §§ Ärvdabalken. Eftersom det för din del inte finns några arvingar i första arvsklassen träder inte denna begränsning in och då det inte finns någon motsvarande rätt för arvingarna i andra arvsklassen (som dina föräldrar tillhör, se 2 kap 2 § Ärvdabalken) har du full frihet att testamentera allt till din sambo. Jag vill emellertid avslutningsvis påminna om de krav som ställs för giltighet av testamente; det skall upprättas skriftligen, två vittnen skall finnas under vilkas närvaro du skall skriva under och som själva också ska bestyrka handlingen med sina underskrifter, se 10 kap 1 § Ärvdabalken. Med vänliga hälsningar,
Sofie BjärtunRådgivare