Hur egendom ärvd med fri förfoganderätt förhåller sig till arvsrätt på grund av inbördes testamente

För tre år sedan ärvde min mor en fastighet + kontanter av sin syster. I testamentet stod att när vår mor dog skulle arvet gå till hennes bröstarvingar. På 80-talet skrev mor och hennes sambo ett testamente där de skulle ärva varandra med fri förfoganderätt. Mor dog förra året och då uppstod frågan Skall arvet mor fick efter sin syster överföras till hennes bröstarvingar eller ingå i arvet till sambon?

Lawline svarar

Hej,

När det i ett testamente föreskrivs om rätt till efterarv, innebär det att testamentstagaren ärver egendomen med fri förfoganderätt. Detta betyder att testamentstagaren inte för egen del kan testamentera bort den ärvda egendomen till någon annan, vilket däremot vore möjligt vid full äganderätt. Testamentstagaren får fritt förfoga över egendomen men är bunden av föreskriften om vem egendomen ska tillfalla efter hans eller hennes bortgång.

Denna inskränkning medför att arvet efter din moster inte ingår i den egendom som din mors sambo på grund av det inbördes testamentet ska ärva. Arvet tillfaller den avlidnes bröstarvingar, i enlighet med vad som föreskrivits i testamentet.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare