FrågaÖVRIGTÖvrigt25/02/2010

Överklaga parkeringsböter

Hej Jag fick en p-bot på en parkering där man får stå i en halvtimme.Jag kom dit 18.02 och när jag kom ut så hade jag en p-bot där det stod att de hade läst av ventilerna på mina däck kl 17.24. jag befann mej inte ens i den delen av Täby kommun vid den tidpunkten.jag överklagade och skickade med mitt schema 8 då jag arbetade den aktuellakvällen) Fick avslag på min överklagan så jag ringde och frågade om jag kunde få se fotot som det står att de har tagit. men de har ju bara tagit kort kl 18.08 när de skrev böterna. Enligt den jag pratade medåterstår bara för mej att gå till tingsrätten?? För de har ingen anledning att misstro sina anställda så de kommer inte att ändra sej. Vad gör jag och hur går jag vidare?För mej är det en principfråga: de kan ju typ skriva att de har kollat ventilerna precis som de vill tydligen. Hade jag parkerat fel så hade jag betalat böterna men jag var inte där.....vad är mina chanser att få rätt? Kan jag få ett gott råd kanske?

Lawline svarar

Hej! Om det inte var på allmän plats du hade parkerat bilen, utan på en tomtmark där markägare har anlitat ett bevakningsföretag stämmer det att du måste vända dig till tingsrätten för att bestrida betalningsansvaret. (För att bestrida felparkeringsavgift när du har parkerat på en allmän plats vänder du dig till polisen) Om du vill ta upp tvisten i tingsrätten skall du lämna in en stämningsansökan. Blankett finns på Sveriges domstolars hemsida (www.domstol.se). Vad gäller dina chanser att få rätt är svårt för mig att avgöra. Om du kan bevisa att du har varit på arbetet vid tiden för bevakningsföretagets kontroll av ventilerna bör du ha goda chanser. Lycka till! Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare