ÄktB 12:2 och testamente

Hej Min far har gift om sig och nu gått bort, jag är alltså ett särkullbarn. Finns det någon möjlighet för min pappas nya fru att åberopa 12:2 när det fanns ett testamente. De hade ett äktenskapsförord, men de har skilt sig efter det och sedan gift sig igen, så det är inte giltigt. Testamentet skrevs när de gifte sig första gången samtidigt som de skrev äktenskapsförordet.

Lawline svarar

Hej! Regeln i Äktenskapsbalken 12:2 (https://lagen.nu/1987:230), är till för jämkning av bodelning och gör det möjligt för efterlevande make att behålla sitt giftorättsgods, vad som är giftorättsgods är definieras i 7:1 och 7:2 Äktenskapsbalken. Här innefattas inte egendom som genom testamente skall tillfalla en viss person. Således kan Äktenskapsbalkens 12:2 åberopas av din fars nya fru. Som särkullbarn har du rätt till arv direkt enligt Ärvdabalken 3:2 (https://lagen.nu/1958:637), men bara ur den egendom som efter bodelning tillfallit din far. Enligt 11:1 Ärvdabalken skall testamente ges den tolkning som motsvarar testators vilja, mer är svårt att säga utan att veta hur testamentet är utformat men det är bara egendom som efter bodelningen innehas av dödsboet som kan testamenteras. Lycka till! MVH Tobias
Tobias AnderssonRådgivare