FrågaÖVRIGTÖvrigt22/02/2010

Bygglov för altan?

Hej! Jag undrar vad som gäller rent allmänt när man bygger altan. Vilka mått är det som gäller utan bygglov? Varierar bestämmelserna beroende på var man befinner sig i landet? Något annat viktigt? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, du kan behöva bygglov om du ska bygga en altan. Om altanen avsevärt påverkar byggnadens utseende eller ökar volymen för byggnaden behöver du bygglov för att bygga en altan. Det finns vissa undantag om du bor i en en- eller tvåfamiljershus. Till exempel får du, utan bygglov, bygga en altan med mur eller plank runt den om planket eller muren inte är högre än 1,8 meter eller om altanen inte byggs längre än 3,6 meter från bostadshuset. Vidare kan du bygga tak över denna om altanen inte täcker en större area än 15 kvadratmeter. Om du bygger en altan med tak närmare än 4,5 meter från tomtgränsen måste du ha grannarnas medgivande och i andra fall krävs bygglov. Bestämmelserna återfinns i 8 kap 4 och 4a §§ Plan- och bygglagen och är desamma i hela Sverige. Vidare kan rekommenderas att kontakta byggnadsnämnden för ytterligare frågor om just din altan. Plan - och bygglagen se https://lagen.nu/1987:10 Med vänlig hälsning Mikael Söderman
Mikael SödermanRådgivare