Kan dotters svärföräldrar vara testamentsvittnen?

Min dotters svärföräldrar har bevittnat mitt och min sambos testamente. Räknas de som släkt så att testamentet är ogiltigt?

Lawline svarar

Hej! Testamentsvittnen är s k solennitetsvittnen. Det betyder att deras underskrift är nödvändiga för testamentets giltighet. Därför är det väldigt viktigt att allt går rätt till vid bevittning av ett testamente. Två vittnen måste närvara när testator skriver under testamentet och sedan själva sätta sina namnteckningar på testamentet. Vem som helst kan dock inte vara testamentsvittne. Allmänt gäller att vittnet måste vara över 15 år och får inte ha en psykisk störning som medför att han eller hon inte förstår betydelsen av vittnesbekräftelsen. Ett testamentsvittne får inte heller, precis som du säger, vara släkt med testator. Enligt lagen hindrar inte all släktskap någon från att vara testamentsvittne. Det är bara vissa av testatorns släktingar som inte får vara testamentsvittnen. Den "förbjudna släktkretsen" utgörs av de som är testators * _make_ och * de som är _släkt i rakt upp- eller nedstigande led_ (föräldrar, mor- och farföräldrar, barn och barnbarn osv) * de som är _släkt genom svågerlag_ (svär- och styvföräldrar och - barn) samt * testators _syskon_. Dotters svärföräldrar omfattas således inte av den förbjudna släktkretsen och kan vara testamentsvittnen. En person kan dock vara förhindrad att vara testamentsvittne pga att personen förordnats något i testamentet. Regeln finns för att en person inte ska kunna tvinga/förmå testator att testamentera saker till sig och sedan själv bevittna testamentet. Om ni i testamentet förordnat om att er dotters svärföräldrar ska få något kan de inte vara testamentsvittnen. För att förhindra att denna "tvångsregel" kringgås kan inte heller den som är närstående till någon som förordnats något i testamentet vara testamentsvittne. Den "förbjudna släktkretsen" som jag nämnt ovan tillämpas därför inte bara på testator utan också på de som är testamentsvittnen. Om du i testamentet förordnat något till din dotter kan inte heller hennes svärföräldrar vara testamentsvittnen. Hoppas saker och ting blev lite klarare av mitt svar Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare