Testamente giltigt då bevittnats på separat papper?

Hej! Min far, som var sambo, har dött. Jag undrar om ett testamente är giltigt då vittnenas underskrifter är skrivna på särskilt papper? Min far och hans sambo skrev ett testamente som innebar att hon ska sitta i orubbat bo. Är testamentet ogiltigt om hon bryter det och flyttar? Min far står ensam för lagfarten på huset. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor rörande testamenten regleras i Ärvdabalken (ÄB) 9-16 kap. För att ett testamente skall vara giltigt krävs att det uppfyller formkraven i 10 kap 1§ ÄB som stadgar att: ”Testamente skall upprättas skriftligen med två vittnen. I deras samtidiga närvaro skall testator underskriva testamentshandlingen eller vidkännas sin underskrift därå. Vittnena skola bestyrka handlingen med sina namn. De skola äga kännedom om handlingens egenskap av testamente, men det står testator fritt att låta dem veta dess innehåll eller ej.” Det framgår alltså av lagtexten att vittnenas underskrifter ska finnas på själva testamentshandlingen och inte på ett separat papper. I praxis har dock vittnes underskrifter utanpå kuvertet som testamentshandlingen legat i, godtagits (se bl.a. NJA 1940 s. 351). Bevittnande av testamente utgör ett villkor för att testamentet överhuvudtaget ska vara giltigt och 13 kap 1§ ÄB stadgar att testamente som ej är upprättat i ”laga form” inte är gällande. Det mesta talar alltså för att Din fars testamente är ogiltigt då det inte uppfyller formkraven avseende bevittning. Vad gäller angående Din andra fråga som endast aktualiseras OM testamentet befinns vara giltigt, utgör det inte någon grund för ogiltighet om Din fars sambo flyttar. De enda grunder för att ogiltigförklara ett testamente anges i 13 kap ÄB och utgörs av följande: 1. Testator var obehörig att testamentera (d.v.s. i praktiken omyndig) 2. Testamentet uppfyller inte formkraven 3. Testamentet har upprättats under påverkan av en psykisk störning 4. Testator har tvingats, eller blivit svikligen förledd att upprätta testamentet En arvinge som vill göra gällande att ett testamente är ogiltigt måste väcka klandertalan inom 6 månader från det att denna erhöll del av testamentet, se ÄB 14 kap 5§. Observera dessutom att Du som bröstarvinge, oavsett testamente, alltid har rätt till laglotten, som utgörs av halva kvarlåtenskapen, enligt ÄB 7 kap 1§. Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare