Testamente

Min morbror dog den 4 oktober. Han lämnade ett testamente där hans andel i föräldrargården går till levande syskon. Han hade inge fru eller barn. Den 10 december säljs hela gården till utomstående. Gäller fortfarande testamentet eller går hans del in i dödsboet där jag är arvtagare då min mamma inte lever. Det är bouppteckning den 8 februari och jag är tacksam för svar så att jag vet innan dess. Mvh Robban

Lawline svarar

Hej, Av frågan att utdömma testamenterade din morbror hans del i gården till sina levande syskon. Det framgår inte om han hade uppställt några övriga villkor i testamentet, om så inte var fallet har de levande syskonen rätt att förfoga över fastigheten. Om det råder andra tvivel rörande testamentet råder jag dig att kontakta verksam familjerättsjurist. Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Ivar NäslundRådgivare