FrågaÖVRIGTÖvrigt01/02/2010

Att hitta förklaringar till lagtext

Hej, Om man undrar över ett rättsligt begrepp i en lagtext. Var ska man leta efter föklaringar och tolkningar av dessa begrepp?

Lawline svarar

Lagtexten är ofta inte lättbegriplig. Det enklaste sättet att leta fram förklaringar och tolkningar av begreppen i lagen är genom olika databaser. Rättsbanken, Karnov och Zeteo är exempel på sådana. I dessa databaser kan man oftast knappa in ett sökord, t.ex. ’’uppsåt’’ så får man fram olika rättsfall där domstolarna har tolkat vad begreppet innebär. I de flesta databaserna kan man leta fram förarbeten, där finns oftast förklaringar till varför lagtexten framkommit och hur den skall tolkas. Den juridiska litteraturen brukar ofta ägnas åt att tolka lagtexten och finna eventuella förklaringar till den. Inom t.ex. straffrätten finns böcker där varje brott kommenteras paragraf för paragraf . Utförliga kommentarer finns även för t.ex. rättegångsbalken och miljöbalken. Det bästa sättet är att kombinera IT-baserad informationssökning med den traditionella metoden. Hälsningar,
Gabriella RondahlRådgivare