Datering av testamente

Kan jag nå framgång med att klandra ett testamente med hänvisning att det inte uppfyller formalia så tillvida att testamentet endast är daterat med årtal, månad och dag saknas. I övrigt verkar testamentet vara i sin ordning.

Lawline svarar

Hej, Av 10 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) framgår att ett testamente skall upprättas skriftligt och att två vittnen samtidigt skall bevittna när testator skriver under testamentet. Vittnena behöver inte känna till innehållet i testamentet, men skall ha vetskap om att det är ett testamente. Något formalia krav på att datumet för testamentets upprättande framgår av handlingen finns däremot inte. Du kommer därför inte framgång i en klandertalan enbart på grund av att testamentet inte är daterat med månad och dag. Däremot är det testamentstagaren som har att visa att formkraven enligt 10 kap 1 § ÄB är uppfyllda och i syfte att kunna bevisa detta skall de båda vittnena i testamentet bestyrka att formkraven är uppfyllda och de bör också i bevissyfte anteckna yrke, hemvist och tidpunkt för bevittnandet enligt 10 kap 2 § ÄB. Om inte formkraven iakttas är testamentet ogiltigt enligt 13 kap 1 § ÄB och en arvinge har då möjlighet att klandra testamentet under en sexmånadersperiod från det att arvingen tagit del av testamentet. Varje arvinge som vill klandra testamentet måste var för sig göra detta själv enligt 14 kap 5 § ÄB. Sammanfattningsvis innebär frånvaron av datum inte i sig att testamentet är ogiltigt. Däremot kan det innebära att testamentstagaren, vid en klandertalan, får lite svårare att bevisa att formkraven vid upprättandet av testamentet har iakttagits. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare