FrågaÖVRIGTÖvrigt20/01/2010

Personuppgifter

Hallå, Jag undrar om PUL gäller för ett internetforum som är etablerat i Sverige (svenskt språk och i huvudsak svenska medlemmar), men vars server befinner sig i Nordamerika? Jag läser 4§ och tolkar att så kan vara fallet, men den allmänna uppfattningen verkar vara att den inte är tillämplig just pga serverns plats? Tala om vad som är rätt. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Jag delar din åsikt om att det viktiga är var den personuppgiftsansvariga är etablerad och inte var datautrustningen finns. Den Personuppgiftsansvariga definieras i Personuppgiftslagens 3 § som "Den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen med och medlen för behandlingen av personuppgifter" och om denna ansvariga för forumet finns i Sverige skall PUL vara tillämplig för dessa personuppgifter. Medhåll för detta ges även i kommentaren till 4 § på lagen.nu, se (https://lagen.nu/1998:204). Hoppas detta bringat mer klarhet i frågan! MVH Tobias
Tobias AnderssonRådgivare