FrågaÖVRIGTÖvrigt19/01/2010

Svensk domstols behörighet att ta upp mål om svensk-amerikansk äktenskapsskillnad

Jag är svensk och amerikansk medborgare och gift med en amerikanska. Jag kommer inom kort att återinvandra till Sverige men vill skilja mig. Vad är reglerna om jag bor i Sverige och min fru i Amerika? Kan jag trots detta skilja mig i Sverige?

Lawline svarar

Ja, svensk domstol ska ha behörighet att ta upp mål om äktenskapsskillnad så länge du som kärande är svensk medborgare och har hemvist här i riket eller tidigare har haft hemvist här sedan du fyllt arton år, enligt 3:2 lagen (1904:26) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (se https://lagen.nu/1904:26_s.1). Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare