FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/12/2009

Styvförälders underhållsskyldighet

Hej,jag är 18 år o går fortfarande på gymnasiet.Är min styvfar underhållskyldig?Har han rätt att lösa ut mig hemifrån som han hävdar? tack!

Lawline svarar

Hej! Underhållsskyldigheten kvarstår tills dess att du har fyllt 18 år alternativt har gått ut gymnasiet dock längst till du fyller 21 år. Detta framgår av 7 kap 1 § 2 st Föräldrabalken se https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1 här.

Det är dina biologiska föräldrar som ska svara för ditt underhåll. Din styvfar är underhållsskyldig för dig om han varaktigt bor med din mamma. De måste också vara gifta eller ha ett barn ihop enligt 7 kap 5 § Föräldrabalken för att underhållsskyldighet ska uppstå.

Om så är fallet ska han betala underhåll till den del som din biologiska pappa inte kan betala underhåll för dig. Din styvfar är alltså sekundärt underhållsskyldig och det beror på omständigheterna huruvida han verkligen ska utge underhåll eller inte.

Hoppas svaret var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare