FrågaARKIVÖvrigt27/10/2009

Bodelning

Ett sambopar äger en bostadsrättslägenhet gemensamt. Förhållandet upphör och man kommer överens om att den ena parten skall bo kvar. Den andra överför sin del av lägenheten och som kompensation friskrivs dennes betalningsansvar på befintliga lån. Lägenheten köptes för 1.750 kkr med lån på 1.500 kkr. Den som skall bo kvar betalade 250 kkr av egna medel vid köpet. Frågan är - måste bodelningshandling skickas till tingsrätten och finns bodelningshandling att ladda ner?

Lawline svarar

Hej, Över bodelningen ska det upprättas en skriftlig handling som skrivs under av er båda. Lagtexten stadgar inga minimikrav på innehållet i detta dokument. I praktiken är det vanligt att parterna i den skriftliga bodelningshandlingen, mer eller mindre precist, dokumenterar hur tillgångar har delats. Efter NJA 1994 s 265 följer dock att det utöver underteckningarna inte krävs mer än att dokumentet intygar att bodelning skett. Bodelningshandlingen fungerar sedan som bevis för att bodelning skett och den behöver inte registreras eller skickas in någonstans. Exempel på bodelningshandling finns att ladda ner på internet, men ni kan lika gärna göra en egen. Skriv bara ner så precis ni kan hur samboegendomen delats och skriv under dokumentet. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare